Praktijkadres:
Centrum Licht op Talent
Industriekade 1 Hillegom
Postadres:
Licht op Talent
Brouwerlaan 14 2182 KG Hillegom
Talentontwikkeling leidt tot gedragsverandering
Annette Damman

Annette Damman

Talentcoach
Coach (hoog)begaafdheid

“Pas op, niet doen, kijk uit”, waren woorden die ik, toen ik jong was,  vaak hoorde. Mijn moeder gaf haar eigen angsten aan mij door. Ik heb me als kind niet begrepen en zelfs ‘onthoofd’ gevoeld. Lang heeft dat er voor gezorgd dat ik onder mijn kunnen heb gefunctioneerd. Ook anno 2018 horen nog steeds heel veel kinderen wat ze niet mogen of wat ze verkeerd doen.

Ieder mens heeft de aangeboren neiging om te willen groeien. Nodig daarbij is een stimulerende omgeving, die kansen en mogelijkheden ziet en brengt. Met ruimte voor autonomie; eigen keuzes kunnen maken, competentie; het gevoel hebben bekwaam te zijn en verbondenheid;  het gevoel van waardering.

Wat is talent eigenlijk? Talent is dat wat zichtbaar wordt in alle activiteiten die moeiteloos lijken te gaan én die energie opleveren. Al die dingen die de tijd voorbij doen vliegen. Talent is ook relationeel: het moet gezien worden. Talent groeit en ontwikkelt zich in relatie tot anderen.

Talenten kunnen pas groeien wanneer ze worden gezien en wanneer ze er mogen zijn. Positieve taal geeft daarbij een goede sfeer en een plezierige relatie. Vragende complimenten, bijvoorbeeld, zijn daar fijn bij: Hoe komt het dat het je zo goed gelukt is? Hoe heb je dat zo goed voor elkaar gekregen?

Vaak worden talenten echter niet gezien of kunnen die onvoldoende naar voren komen. Dat is heel vaak bij begaafde kinderen….. Dan kan er  gedragsproblematiek ontstaan; met gedrag als boosheid, de clown uithangen, terugtrekken of verdriet. Dit gedrag is vaak een buffer om een situatie aan te kunnen. En wat gebeurt er met opvallend gedrag: dit trekt de aandacht. Dus daar wordt op gehandeld, daarmee versterkt echter het gedrag, want alles wat aandacht krijgt groeit.

Als ouders en leerkrachten zouden we onze kinderen heel erg helpen door stil te staan en te voelen: Wat doet dit gedrag met mij? Voel ik me er ongemakkelijk bij? Als dit zo is kun je er vanuit gaan dat dit gedrag een houding is, een muur, een overlevingsstrategie waarachter een angstig kind zit. Om dit op te kunnen lossen vraagt de situatie dat we achter het gedrag kunnen kijken, om het authentieke kind te zien. Wat daarna nodig is, is kijken naar de talenten van het kind, deze te zien en te erkennen. Daarnaast het gevoel van het kind te erkennen. Te zorgen voor veiligheid en te zorgen voor een kring van mensen rond het kind die het kind ook waarderen om wie die is.

Wat er dan zal gebeuren? Dan zal het ongewenste gedrag afnemen en kan het kind zijn wie het is.
Er ontstaat ruimte waardoor en waarin, het kind een meer positief zelfbeeld kan ontwikkelen. De positieve benadering zorgt voor lucht en anders kijken, meer denken in mogelijkheden en kansen. Dit proces neemt alle betrokkenen mee in een positievere kijk. Hierdoor ontstaan kracht bij alle betrokkenen.

Een utopie? Nee, zeker niet!
Ik ben er het afgelopen jaar meermalen getuige van geweest dat dit zo werkt. Van kijken naar talent ontstaan situaties waarin de sfeer in een gezin weer in balans komt, waarin kinderen met hun leerkracht en ouders kunnen meedenken en kunnen meeschrijven aan hun eigen plan. Dat zo’n jongen dan op grond van zijn talenten kan zeggen dat het plan 85% kans van slagen heeft.  Of het voorbeeld van het meisje dat slecht in haar vel zat en zich onbegrepen voelde in haar klas. Nadat zij zich meer bewust was geworden van haar talenten en haar leerkracht met haar, kon zij zich daar wel thuis voelen en voelde ze zich niet langer meer gepest, gewoon omdat ze zich erkend voelde.

Kijken naar talent: Ik zou zeggen probeer het eens!

Share:

More Posts

Gevalletje leerkuil

Tien jaar geleden startte ik met een Master studie, tijd voor hobby’s op een laag pitje…. Zo ging mijn naaimachine voor ‘oud vuil in de

Al 5 jaar actief in Hillegom

‘Licht-op-Talent’ kenniscentrum voor begaafdheid Toen ik, specialist in begaafdheid, vijf jaar geleden Licht-op-Talent oprichtte, bedacht ik niet nu al zo’n heerlijke praktijk te hebben. ‘Ik

Reactie