Blogs

Talentontwikkeling leidt tot gedragsverandering

Uit hetzelfde hout gesneden, zo voelt het voor Peers

“Pas op, niet doen, kijk uit”, waren woorden die ik, toen ik jong was, vaak hoorde. Mijn moeder gaf haar eigen angsten aan mij door. Ik heb me als kind niet begrepen en zelfs ‘onthoofd’ gevoeld. Lang heeft dat er voor gezorgd dat ik onder mijn kunnen heb gefunctioneerd. Ook anno 2018 horen nog steeds heel veel kinderen wat ze niet mogen of wat ze verkeerd doen.

Eind 2017 kregen ze hun diploma, de kinderen van de Jozefschool/ de Leerwinkel die in een ‘plusklassetting’ bij elkaar waren gebracht voor de Ik leer leren training. Ze kwamen uit verschillende groepen. Kinderen die behoefte hadden aan  groep overstijgende leerstof en ontwikkelingsgelijken in hun eigen groep misten.

 

178 Talenten in één klas

Waarom ik mezelf als ‘Talentenfluisteraar’ inzet? Ik wil graag dat alle kinderen, ook die niet zo snel de kans hebben een training of cursus te volgen wél de mogelijkheid hebben hun eigen talenten te (h)erkennen. Ik was dan ook blij met de uitnodiging van de Johannesschool dit traject met een klas te komen doen.

Snel succes uit de Blij met mij! training

Op dit moment loopt de Blij met mij! training voor begaafde kinderen. Vaak wordt gedacht dat dit altijd kinderen zijn die goed presteren. De werkelijkheid is anders, vaak zijn dit kinderen die in de klas slechts presteren op gemiddeld niveau. Ook kunnen ze heel onzeker zijn door de enorme lat die ze zichzelf opleggen. Drie van dit soort meisjes heb ik in de Blij met mij! training. De eerste middag gaat over wie je bent en waar je blij van wordt. Wat is het dan heerlijk om bij de tweede les van één van de moeders te horen dat zij thuis al een gedragsverandering ziet: er is meer ontspanning en rust gekomen

Maatwerk trajecten

  • Trajecten bij Licht-op-Talent starten vanuit ouders of vanuit scholen.
  • Trajecten zijn altijd maatwerk, omdat geen kind, geen ouder en geen school hetzelfde is.
  • We kijken naar wat nodig is en combineren, waar nodig, diverse activiteiten uit mijn aanbod.

Dat kan betekenen dat ik het kind begeleid, of dat het één of meer van mijn trainingen volgt, maar ook dat ik een lezing kom geven op school op het gebied van begaafdheid of dat ouders en kinderen naar één van de informatiebijeenkomsten komen of….alles daartussen.