Licht-op-Talent, hoogbegaafdheid
Centrum Licht op Talent
Industriekade 1 Hillegom
Licht op Talent
Brouwerlaan 14 2182 KG Hillegom

Postadres

Bewustzijn is de helft
Annette Damman

Annette Damman

Talentcoach
Coach (hoog)begaafdheid

Bewustzijn is de helft

Bewustzijn is de helft

“Bewustzijn is de helft

Bewust kijken. Weten waar je naar kijkt. Weten waar je op moet letten.
Het kan voor jouw kind of jouw leerling hét verschil maken tussen gelukkig worden en ongelukkig blijven. Bewustzijn is de helft, zeg ik altijd, want ik zie dat het werkelijk verschil maakt.

Wie niet kijkt, ziet het niet.

Zo simpel is het. Het lijken een simpele oneliner, een dooddoener, maar in twee specifieke situaties zal ik jullie meenemen. Wellicht herkenbaar en zie je hoe waar het is. Misschien herken je de situatie en zoek je nog net die erkenning.

Ineens onhandelbaar?

Stel je voor dat je de leerkracht bent van een groep 6. Het is zomer, je kijkt terug op het afgelopen jaar in groep 5, je herinnert je het lieve groepje. Dan zul je enorm verrast worden als dat zelfde groepje je straks voor raadselen zet, omdat ze ineens onhandelbaar lijken. Je zult je afvragen: Wat is er nu gebeurd? Je zult aan je zelf twijfelen. Wellicht gaan ouders aan je twijfelen. En voor je het weet, benader je de groep vanuit een ‘verkeerde’ hoek en heb je helemaal de poppen aan het dansen.

Ontwikkelingssprong

Wanneer je echter weet hebt van de ontwikkelingssprong die er plaatsvindt rond de leeftijd vanaf 9 jaar, dan zul je rustig kunnen blijven en correct kunnen handelen. Wanneer je weet wat er gebeurt en hoe dan jouw houding moet zijn, dan kun je precies dát doen, wat nodig is om de kinderen door deze fase te helpen. En kun je ze de kracht voor een makkelijkere puberteit mee geven.

Terugval?

Stel je voor dat jij de ouder bent van een stoere jongen die ineens ‘s avonds bij onweer weer bij je kruipt of ineens huilt om het leed van de wereld….. Wanneer je geen weet hebt van ‘de sprong’, dan zou je misschien net het verkeerde zeggen, waardoor hij eerder een muur om zich heen trekt. Wanneer je echter weet waar dit vandaan komt, kun je precies dat doen waar jouw kind behoefte aan heeft en kun je hem in zijn kracht zetten.

Goede ondersteuning kunnen bieden

Goede ondersteuning kunnen bieden, de juiste dingen kunnen zeggen en doen is iets wat ook bij slimme, gevoelige kinderen heel nauw luistert. Ook hen kun je met ‘net het verkeerde zeggen’ voor hun leven lang tekenen. Met alle gevolgen van dien….

Onzichtbaar pakketje

Daar geef ik regelmatig lezingen over. Over hoe je begaafdheid kunt herkennen en hoe je dan moet handelen. Die lezingen zijn hard nodig merk ik elke keer weer. De mythe dat slimme kinderen alles makkelijk afgaat waart nog steeds rond. Jammer, want het is niet zo. Het maakt ook dat er heel veel kinderen zijn die niet herkend en erkend worden….

Kinderen met ‘slimme hersens’,

Kinderen met ‘slimme hersens’, zoals ik dat altijd noem, hebben bij die slimme hersens ook altijd een bijna onzichtbaar pakketje….. in dat pakketje zit bijvoorbeeld ook een enorm hoge gevoeligheid, waarmee ze de omgeving scannen. Jou als ouder, maar ook de juf, de kinderen in de klas. Ze voelen alles aan én…..passen zich aan. Ook dat zit in het pakket. Ze laten zich dus niet zomaar zien voor wat ze zelf nodig hebben, of wat ze waard zijn. Want deze gevoelige kinderen willen graag gehoorzaam zijn, aan jou, aan de ander. Verliezen zichzelf daarbij. Voor die erkenning, dáár hebben ze jou als oplettende ouder, docent, arts, verpleegkundige of hulpverlener bij nodig.

Er zit nog meer in het pakketje bij slimme kinderen: een hoge lat, geen fouten willen maken….., geen fouten durven maken. Je kunt je natuurlijk voorstellen dat jij daar als ouder of leerkracht ook bij nodig bent om jouw kind te helpen voorbij die grenzen te komen. Want nee, dat gaat juist bij slimme, gevoelige kinderen niet vanzelf. Ze zijn dus niet lui…..,-wat vaak gedacht wordt- maar bang…..

Leer kijken

Leer kijken en zien wat nodig is. Het vraagt maatwerk. Juist op maat, zodat jouw kind of leerling op de juiste toon, met de juiste woorden kan worden aangesproken, zodat ook zij leren op hun werkelijke niveau te kunnen presteren om werkelijk uit de verf te durven komen. Daardoor sterk en krachtig, maar bovenal tevreden met zichzelf te kunnen worden.

Zo zijn er nog meer zaken en situaties waar je weet van moet hebben. Wanneer je ze eenmaal kunt zien, wanneer je er eenmaal weet van hebt dan kun je dit gebruiken en je kind tot steun zijn. En steun is er zeker nodig!! Want een kind met slimme hersens heeft in het pakketje ook fundamentele eenzaamheid zitten en twijfel aan zichzelf. Door het kind te zien en te erkennen geef je het meest waardevolle wat je maar kunt geven.

Wie zelf ooit een slim, gevoelig kind was en niet die erkenning heeft gekregen weet hoe moeizaam de weg in je verdere leven is geweest of nog is…. De weg om je zelf te kunnen accepteren en helemaal je zelf te kunnen zijn…

Wil je echt van betekenis kunnen zijn?

Wie echt van betekenis voor zijn of haar kind wil kunnen zijn, nodig ik van harte bij één van mijn informatie avonden uit.

Veerkracht, nieuw of hervonden, maakt dat het je makkelijker lukt een situatie uit te houden. Dat is wat de omstandigheden van ons vragen. Ze uit te houden in de wetenschap dat we daar de kracht voor hebben, gewoon binnen onszelf.

Share:

More Posts

Boos word je niet zomaar

Boos word je niet zomaar Boos worden. Ze willen het niet, maar het gebeurt. Opeens verliezen ze hun zelfbeheersing, in de klas, op of het

Veerkracht voor Thuisblijf Tophelden

Veerkracht voor Thuisblijf Tophelden Bewust van veerkracht “Hoe is het met je?” Het eerste dat ik vraag aan mijn leerlingen. De verhalen stemmen me hoopvol.

Ziet de juf haar ook?

Ziet de juf haar ook? Ze staart naar het papier voor zich, als is het een stuk drijfhout in de grote oceaan. Ze ziet er

Reactie